Jednym z problemów, które pojawiają się w trakcie nauki języka obcego jest fakt, że ludzki umysł zapomina nabytą wiedzę. Nie ma w tym nic dziwnego. Tak się dzieje z każdą wiedzą, którą przyswajamy.
Dotyczy to również słówek, gramatyki czy ortografii języka, którego się uczymy. Powód jest bardzo prosty – brak kontaktu z językiem, na co dzień.
Z racji okrojonego czasu lekcji, lektorzy mogą się skupić na nowym materiale oraz na tym, co przerabiali ostatnio. Wiedza z lekcji wcześniejszych nie może być egzekwowana ponieważ czas lekcji na to nie pozwala. Tak się dzieje we wszystkich szkołach – nie tylko językowych.
Stawiając jedynie na szkołę, robimy poważny błąd dydaktyczny. Wiedza ucznia musi być utrwalana w systemie ciągłym. Są na to proste metody, które w każdym domu można zastosować.
Rozmawianie z dzieckiem w języku, którego się uczy.
Rozmowy tego typu rozwiązują dwa ważne problemy
- przełamanie pewnej bariery, która powoduje zahamowanie w posługiwaniu się językiem,
- utrwalenie materiału pozyskanego w szkole.
Oczywiście, nie każdy rodzic zna język, którego akurat uczy się jego dziecko, ale…
Czytanie książek w języku obcym.
Najlepiej, na głos.
Oczywiście poziom książki powinien być dopasowany do poziomu wiedzy.
Mogą to być książki dla dzieci i młodzieży.
Godzina mniej, spędzona przy komputerze (na grach) a przeznaczona na poczytanie książki (przykładowo) angielskojęzycznej to bardzo poważny dodatek do edukacji.
Pożytków z takiego działania nie trzeba przedstawiać.
Oglądanie kanałów telewizyjnych.
Jest obecnie sporo kanałów telewizyjnych w różnych językach – najwięcej w języku angielskim.
Poziom tych programów jest na tyle różnorodny, że (w zasadzie) każdy może dopasować się do swojego poziomu.
I znowu…
Godzina mniej, spędzona przy komputerze (na grach) a przeznaczona na oglądanie kanału (przykładowo) angielskojęzycznego to bardzo poważny dodatek do edukacji.
Jeżeli korzystacie z filmów na DVD – najlepsze są filmy w języku, którego się uczycie, ale z napisami po polsku.
Pamiętajcie Państwo.
Ważne jest, żeby poziom dodatkowych elementów edukacji był przybliżony do aktualnej wiedzy.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Jeżeli masz inne doświadczenia – podaj je w komentarzu 🙂